Słoiczki, klepsydry, skróty… Na opakowaniach kosmetyków można znaleźć wiele informacji, symboli i ostrzeżeń. Co kryje się pod oznaczeniami na opakowaniach? Sprawdź poniżej.
- PAO (symbol otwartego słoiczka), czyli period-after-opening, to międzynarodowe oznaczenie, zawierające istotną informację. Wskazuje na przydatność produktu po otwarciu opakowania, czyli mówi jak długo dany kosmetyk zachowa swoje właściwości od momentu napoczęcia opakowania. Jest to informacja równie istotna, jak data ważności, ponieważ określa ile czasu kosmetyk będzie równie skuteczny, co w dniu otwarcia. Stosowanie kosmetyków w okresie wskazanej przez producenta przydatności zapewnia bezpieczeństwo, a także utrzymanie walorów pielęgnacyjnych produktu. Na słoiczku umieszcza się też cyfrę/liczbę za którą znajduje się najczęściej litera “M” (z j. ang. „months”), niekiedy “Y” (z j. ang. „year”). Informacja ta wskazuje, po jakim czasie od otwarcia produktu należy go wyrzucić. 12M oznacza, że produkt nadaje się do użycia przez 12 miesięcy po otwarciu opakowania. Znak PAO został opracowany ze względu na bezpieczeństwo użytkowników, jednak oznaczenie to nie ma zastosowania we wszystkich przypadkach. Nie musi być obecne na produktach:
- które nie tracą swych właściwości (produkty stabilnie mikrobiologicznie i chemicznie np. pomadki),
- do których nie dostaje się powietrze podczas użytkowania np. aerozole, perfumy,
- które mają na celu jednorazowe użycie np. próbki, maski w płachcie (w jednorazowych saszetkach).
- Data ważności / TT (Termin Trwałości) / Klepsydra (data minimalnej trwałości) / Exp. (Expiration day) / „Najlepiej zużyć przed końcem: …” mówi nam, kiedy kosmetyk (nieotwarty) przestanie spełniać normy deklarowane przez producenta. Co ciekawe, kosmetyki z PAO o wartości 30 lub więcej miesięcy nie muszą mieć podanej daty ważności.
WAŻNE! Jeśli na opakowaniu wydrukowano Exp.: 05/23 oraz PAO: 18M to bezpośrednio oznacza, że kosmetyk powinniśmy przestać stosować po miesiącu maju 2023 roku. Z drugiej strony, data ważności może zostać osiągnięta jako pierwsza, jeśli kosmetyk ten otworzymy np. w lutym 2022 roku. Pomimo, że PAO wynosi 18 miesięcy, to termin przydatności upływa z końcem maja. Należy bezwzględnie zaprzestać stosowania takiego kosmetyku po osiągnięciu przez niego terminu daty przydatności.
Używanie kosmetyków po ustaniu daty ważności (nawet tych nieotwartych) może skutkować wystąpieniem podrażnień czy alergii skórnych.
Przeciętnie, przyjmuje się, że kosmetyk nadaje się do użytku w ciągu 3–5 lat od jego produkcji. Przybliżone okresy ważności po otwarciu preparatu pielęgnacyjnego wynoszą:
- około 6 miesięcy dla kremu do twarzy,
- 6–12 miesięcy dla kremu/balsamu/mleczka do ciała,
- 1 sezon dla kremów z filtrem UV i samoopalaczy.
- ok. 6 miesięcy dla tuszy do rzęs,
- do 2 lat dla szminek,
- nawet do 3 lat dla kosmetyków pudrowych, tj. cienie, pudry, róże itp.
Pamiętaj, że oprócz weryfikacji daty ważności kosmetyków, w celu zachowania ich świeżości i przyjemności stosowania niezwykle ważny jest również odpowiedni sposób użytkowania i przechowywania.
cdn.